Míra trpělivosti je naplněna – stávka je na spadnutí

Atmosféra na mimořádně svolaném zasedání Podnikového výboru OSŽ ČD Cargo, a. s., ve čtvrtek 3. května byla velmi napjatá. Vážnost tohoto zasedání dokreslovala i účast předsedy OSŽ Bc. Jaroslava Pejši a zástupců dalších odborových centrál působících na železnici, kteří byli k jednání přizváni. V těchto dnech se totiž rozhoduje o osudu firmy i o osudu několika set jejích zaměstnanců.

„K rozhodnutí svolat toto jednání jsme dospěli ještě před zasedáním dozorčí rady. Tvrzení managementu o výsledcích hospodaření totiž již delší dobu neodpovídá skutečné situaci ve firmě,“ řekl v úvodu jednání předseda PV Radek Nekola a podrobně vysvětlil, jak v minulých měsících probíhala jednání o podnikatelském plánu, který byl několikrát přepracováván, a nakonec byl na zasedání Dozorčí rady ČD Cargo dne 27. 4. předložen v takové formě, která dokladuje hlubokou finanční krizi podniku. Odborářům se nelíbí, že podnik chce tlumit přepravu jednotlivých vozových zásilek, přestože v tomto oboru není atakován žádnou konkurencí, nelíbí se jim navrhované řešení finanční situace za cenu prodeje železničních vozů a lokomotiv, za cenu úspor na investicích a především za cenu propouštění 280 zaměstnanců, přičemž opuštění přepravy jednotlivých vozových zásilek by v budoucnu mohlo vést k nadbytečnosti až 1000 zaměstnanců. „Vedení společnosti rezignovalo na průzkum trhu a nesnaží se optimálně určit výši cen. Také má zřejmě zkreslené údaje o počtu přepravených vlaků,“ podotkl Radek Nekola a dodal, že pokud se nepracuje s adekvátními údaji, vede to k propouštění zaměstnanců a ke ztížení vlakotvorby. „Opouštění tarifních bodů ohrozí i další činnosti ČD Cargo. Když zarazím potůčky, vyschne i řeka,“ poznamenal Nekola.

V diskusi, do níž se zapojili i zástupci ostatních odborových centrál na železnici, byly opakovaně vyslovovány domněnky, že je firma vedena do propasti záměrně. Řada kritických připomínek se týkala i zpolitizování vedení společnosti a parazitování některých lidí na podniku. Podle diskutujících management nemá potřebné zkušenosti a už dávno měl být odvolán. „Hroutí se podnik, který byl schopen přežít krizi. V roce 2008 mělo Cargo 12 132 zaměstnanců, v letošním roce 9014. Další propouštění je již neúnosné. Nedovedu se postavit před člověka, který má být propuštěn, a říci mu – bohužel, ono to tak prostě vyšlo. Už jsme v této firmě zažili hodně, ale tohle ještě ne!“ řekl Radek Nekola.

Na závěr jednání Podnikový výbor ČD Cargo přijal usnesení, v němž požaduje zastavení restrukturalizačních kroků navržených v podnikatelském plánu a žádá ministra dopravy o neprodlené řešení situace. Usnesení uvádíme v plném znění na této straně. O dalším vývoji budeme informovat v Obzoru a na webových stránkách OSŽ (www.osz.org).

Příspěvek byl publikován v rubrice Novinky. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>